Allmänna villkor

Allmänna villkor

Allmänna villkor och kundinformation

I. Allmänna

villkor § 1 Grundläggande bestämmelser

(1) Följande villkor gäller för avtal som du sluter med oss ​​som leverantör ( Siegfried Schuster GmbH ) via webbplatsen www.floristik24.se. Om inte annat avtalats motsägs inkluderingen av alla termer som du kan ha använt.

(2)En konsument i den mening som avses i följande bestämmelser är varje fysisk person som sluter en rättslig transaktion för ändamål som inte i första hand kan hänföras till deras kommersiella eller självständiga yrkesverksamhet. En företagare är varje fysisk eller juridisk person eller ett partnerskap med rättskapacitet som vid ingåendet av en juridisk transaktion agerar i utövandet av sin självständiga yrkesmässiga eller kommersiella verksamhet.

§ 2 Avtalets ingående

(1) Avtalets föremål är försäljning av varor .

(2) Så snart respektive produkt har placerats på vår webbplats, ger vi dig ett bindande erbjudande om att ingå ett avtal via online kundvagnssystemet under de villkor som anges i artikelbeskrivningen.  

(3) Kontraktet ingås via varukorgssystemet online enligt följande:
Varorna som är avsedda för köp läggs i "varukorgen". Du kan använda motsvarande knapp i navigeringsfältet för att ta fram "varukorgen" och göra ändringar där när som helst.
Efter att du har ringt upp sidan "Kassa" och angett dina personuppgifter samt betalnings- och fraktvillkor, kommer beställningsuppgifterna att visas som en beställningsöversikt.

Om du använder ett system för omedelbar betalning (t.ex. PayPal / PayPal Express, Amazon Payments, Sofortüberweisung) som betalningsmetod kommer du antingen att tas till orderöversiktssidan i vår onlinebutik eller omdirigeras till webbplatsen för leverantören av direktbetalningen systemet.
Om du vidarebefordras till respektive direktbetalningssystem, gör lämpligt val eller ange dina uppgifter där. Slutligen kommer beställningsdata att visas som en beställningsöversikt på webbplatsen för leverantören av direktbetalningssystemet eller efter att du har omdirigerats till vår onlinebutik.

Innan du skickar beställningen har du möjlighet att kontrollera detaljerna i beställningsöversikten igen, ändra dem (även genom att använda "tillbaka"-funktionen i webbläsaren) eller avbryta beställningen.
Genom att skicka beställningen via motsvarande knapp ("beställning med betalningsskyldighet" eller liknande beteckning) förklarar du ditt godkännande av erbjudandet på ett juridiskt bindande sätt, varvid avtalet ingås.

(4)Behandlingen av beställningen och överföringen av all information som krävs i samband med avtalets ingående sker via e-post, i vissa fall automatiskt. Du måste därför se till att den e-postadress du har gett oss är korrekt, att mottagandet av e-postmeddelandena är tekniskt garanterat och i synnerhet att det inte förhindras av SPAM-filter.

§ 3 Särskilda avtal om vilka typer av betalningar som erbjuds

(1) Kreditkontroll
Om vi ​​gör förskottsbetalningar, t ex vid betalning på konto eller genom autogiro, skickas dina uppgifter tillskickade vidare. Vi förbehåller oss rätten att neka dig betalningssätt på konto eller autogiro till följd av kreditprövningen.

(2) Betalning via Klarna
I samarbete med Klarna Bank AB (publ) , Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, erbjuder vi följande betalningsalternativ. Betalning sker till Klarna i varje fall:

  • Faktura: Betalningsperioden är 30 dagar från avsändande av varan/biljetten/eller, när det gäller andra tjänster, tillhandahållandet av tjänsten. De fullständiga faktureringsvillkoren för de länder där denna betalningsmetod är tillgänglig finns här: Tyskland , Österrike .
  • Sofortüberweisung: Tillgänglig i Tyskland och Österrike. Ditt konto kommer att debiteras omedelbart efter beställningen.
  • Autogiro: Debiteringen sker efter att varorna har skickats. Du kommer att få information om tiden via e-post.
  • Kreditkort (Visa/Mastercard): Tillgängligt i Tyskland och Österrike. Debiteringen sker efter att varorna eller biljetterna har skickats/tjänsten är tillgänglig eller, vid prenumeration, enligt meddelade tider.
Användningen av betalningsmetoderna faktura och/eller avbetalningsköp och/eller autogiro kräver en positiv kreditprövning. I detta avseende vidarebefordrar vi dina uppgifter till Klarna för adress- och kreditvärdighetskontroller som en del av köpinitieringen och behandlingen av köpekontraktet. Vänligen förstå att vi endast kan erbjuda dig de betalningsmetoder som är tillåtna baserat på resultatet av kreditprövningen.

Mer information och Klarnas användarvillkor finns här . Allmän information om Klarna hittar du här . Dina personuppgifter kommer att behandlas av Klarna i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser och i enlighet med informationen i Klarnas dataskyddsbestämmelser .

Mer information om Klarna hittar du här . Klarna-appen hittar du här .

(3) Köp med autogiro via Novalnet
Vid köp med autogiro via Novalnet AG, som erbjuds i Tyskland och Österrike, förfaller betalningsbeloppet omedelbart för betalning med autogiro från det löpande konto som anges i beställningsprocessen hos den bank som anges där (det aktuella kontot). Du godkänner härmed återkallbart Novalnet AG att samla in de betalningar som ska göras av dig genom köpet genom autogiro från det aktuella kontot genom autogiro. Om byteskontot inte har erforderlig täckning är den bank som innehar kontot inte skyldig att lösa in det. Delinlösen görs inte genom autogiro.
Genom att ange byteskonto bekräftar du att du har rätt till autogiro via motsvarande byteskonto. Returnerade autogiro är förknippade med höga ansträngningar och kostnader för oss och Novalnet AG. Vid en återlämnad autogiro (på grund av otillräckliga medel på checkkontot, på grund av att byteskontot har löpt ut eller på grund av att kontoinnehavaren protesterar eller på grund av felaktigt överförda kontouppgifter) är du skyldig att betala en expeditionsavgift på 7,50 EUR per returnerad autogiro. Du kommer att ges möjlighet att bevisa att den returnerade autogiro har resulterat i lägre eller inga kostnader. Ytterligare anspråk reserveras. Med tanke på ansträngningen och kostnaden för returnerade autogiro och för att undvika expeditionsavgiften ombeds du att göra det vid återkallelse eller frånträde av köpekontraktet, retur eller reklamation, att inte invända mot autogiro. I ett sådant fall, efter samråd med oss, kommer betalningen att återföras genom remittering av motsvarande belopp eller genom kredit.

(4) Köp på konto via Novalnet
Vid köp på konto förfaller fakturabeloppet till betalning till vår externa partner, Novalnet AG, senast den kalenderdag som anges på fakturan.
I detta fall kan du endast göra inbetalningar till Novalnet AG med skuldfrigörande effekt.
Även vid köp på konto via Novalnet AG förblir vi ansvariga för allmänna kundförfrågningar, t ex om varorna, leveranstid, frakt, returer, reklamationer, ångerförklaringar eller kreditnotor. Denna betalningsmetod är endast tillgänglig för kunder från Tyskland. Novalnet AG kontrollerar och utvärderar din information och, om det finns en legitim anledning, utbyter uppgifter med andra företag och kreditupplysningsföretag (kreditkontroll). Om kreditvärdigheten inte kan garanteras kan Novalnet AG neka dig köpet på konto och kommer att peka på alternativa betalningsalternativ.

(5) Barzahlen.de via novalnet
Om kontant betalning har avtalats ska betalning ske omedelbart efter avtalets ingående. Efter genomförd beställning får du en inbetalningskort som du kan skriva ut, få den inskannad i kassan på något av Barzahlens partnerkontor  och betala beloppet där kontant. Alternativt kan du få en nummerkod skickad till din mobiltelefon via SMS, ge nummerkoden till kassörskan i Barzahlens partnerkontor och betala beloppet där kontant. Barzahlens partnerfilial skickar betalningsbekräftelsen i realtid, varpå fraktprocessen startar omedelbart.

(6) SEPA autogiro (grundläggande och/eller företagsautogiro)
När du betalar med SEPA-basautogiro eller SEPA-företagsautogiro ger du oss fullmakt att samla in fakturabeloppet från det angivna kontot genom att utfärda ett motsvarande SEPA-fullmakt.
Autogiro debiteras inom 10 dagar efter avtalets ingående.
Tidsfristen för att lämna in föranmälan minskas till 5 dagar före förfallodatum. Du är skyldig att se till att kontot har tillräckliga medel på förfallodagen. Vid återlämnad autogiro på grund av ditt fel måste du stå för uppkomna bankavgifter.

4 § retentionsrätt , äganderättsförbehåll

(1)Du kan endast utöva retentionsrätt i den mån det gäller anspråk från samma avtalsförhållande.

(2)  Varorna förblir vår egendom tills köpeskillingen har betalats i sin helhet.

(3)   Om du är företagare gäller även följande:

a) Vi förbehåller oss äganderätten till varorna tills alla anspråk från den aktuella affärsrelationen har reglerats till fullo. Pantsättning eller överlåtelse som säkerhet är inte tillåten innan äganderätten till de förbehållna varorna övergått.

b) Du kan sälja varorna vidare i den ordinarie verksamheten. I det här fallet tilldelar du oss alla fordringar till ett belopp av fakturabeloppet som tillfaller dig från återförsäljningen, och vi accepterar överlåtelsen. Du är vidare behörig att driva in fordran. Om du inte uppfyller dina betalningsförpliktelser på ett korrekt sätt förbehåller vi oss rätten att själva driva in fordran.

c) Om de reserverade varorna kombineras och blandas, förvärvar vi samäganderätt till den nya varan i förhållande till de reserverade varornas fakturavärde till de övriga bearbetade varorna vid bearbetningstillfället.

d) Vi åtar oss att frigöra de säkerheter som vi har rätt till på din begäran i den mån realisationsvärdet på våra värdepapper överstiger fordran som ska säkras med mer än 10 %. Vi är ansvariga för att välja de värdepapper som ska släppas.

§ 5 Garanti

(1) De lagstadgade garantirättigheterna gäller.

(2)  Som konsument ombeds du att kontrollera varorna omedelbart vid leverans för att se om varorna är fullständiga, uppenbara defekter och transportskador samt att så snart som möjligt informera oss och transportören om eventuella reklamationer. Om du inte följer detta har detta ingen effekt på dina lagstadgade garantianspråk.

(3) Om en egenskap hos varan avviker från de objektiva kraven, anses avvikelsen endast ha godkänts om du informerades av oss om detsamma innan avtalsförklaringen lämnades och avvikelsen uttryckligen och separat överenskommits mellan avtalsparterna.

(4) Om du är företagare gäller följande i avvikelse från ovanstående garantibestämmelser:

a)   Endast vår egen information och tillverkarens produktbeskrivning anses vara överens om varornas kvalitet, men inte annan reklam , offentliga kampanjer och uttalanden från tillverkaren.

b)  I händelse av defekter lämnar vi en garanti, efter eget gottfinnande, genom rättelse eller efterleverans. Om felet misslyckas kan du antingen kräva prisavdrag eller frånträda avtalet. Efter ett andra misslyckat försök anses åtgärdande av brister ha misslyckats, såvida inte något annat beror på varans slag eller defekt eller omständigheterna i övrigt. Vid rättelse behöver vi inte stå för de ökade kostnader som uppstår av att föra varan till annan plats än utförandeplatsen, om försändelsen inte motsvarar varans avsedda användning.

c)   Garantitiden är ett år från leverans av varan. Den förkortade tidsfristen gäller inte:

- skyldigt orsakad skada som kan hänföras till oss till följd av skada på liv, lem eller hälsa och annan skada som orsakats avsiktligt eller av grov vårdslöshet;
- i den mån vi bedrägligt har dolt defekten eller har åtagit oss en garanti för varans skick;
- för föremål som har använts för en byggnad i enlighet med deras normala användning och som har orsakat dess defekt;
- vid lagstadgade regressrätter som du har mot oss i samband med garantirättigheter.

§ 6 Val av lag, plats för fullgörande, plats för jurisdiktion

(1) Tysk lag gäller. För konsumenter gäller detta lagval endast i den mån det skydd som ges av tvingande bestämmelser i lagen i den stat där konsumenten har sin vanliga vistelseort inte upphävs (förmånsprincipen).

(2)  Platsen för utförandet av alla tjänster som härrör från affärsrelationen med oss ​​och jurisdiktionsorten är vårt registrerade kontor om du inte är en konsument utan en handlare, en juridisk person enligt offentlig rätt eller en specialfond enligt offentlig rätt. Detsamma gäller om du inte har en allmän jurisdiktion i Tyskland eller EU eller om din hemvist eller hemvist inte är känd vid tidpunkten för talan. Befogenheten att överklaga till domstolen vid en annan laglig jurisdiktion förblir opåverkad.

(3)   Bestämmelserna i FN:s försäljningskonvention gäller uttryckligen inte.

 


II Kundinformation

1. Säljarens identitet

Siegfried Schuster GmbH
Zum Frischemarkt 4
04158 Leipzig
Tyskland

E-post: shop(at)floristik24.se


Alternativ tvistlösning:
Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform för online-tvistlösning utanför domstol (OS-plattform), tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr .

Vi är villiga att delta i tvistlösningsförfaranden inför konsumentskiljenämnder.

2. Information om avtalets ingående

De tekniska stegen för att ingå avtalet, ingåendet av själva avtalet och korrigeringsalternativen utförs i enlighet med reglerna "Ingående av avtalet" i våra allmänna villkor (Del I) .).

3. Avtalsspråk,

avtalstextlagring 3.1. Avtalsspråket är tyska .

3.2. Vi sparar inte hela kontraktstexten. Innan du skickar beställningen via varukorgssystemet online  kan avtalsdata skrivas ut eller sparas elektroniskt med hjälp av webbläsarens utskriftsfunktion. Efter att vi har tagit emot beställningen kommer beställningsuppgifterna, den information som krävs enligt lag för distansavtal och de allmänna villkoren att skickas till dig igen via e-post.

4. Uppförandekoder

4.1. Vi har underkastat oss kvalitetskriterierna för köparsigill från Händlerbund Management AG, som kan  ses  : https://www.haendlerbund.de/de/downloads/kaeufersiegel/kaeufersiegel-zertigungsbedingungen.pdf .

5. Huvuddrag för varan eller tjänsten

Huvuddragen för varan och/eller tjänsten finns i respektive erbjudande.

6. Priser och betalningsvillkor

6.1. Priserna som anges i respektive erbjudanden och fraktkostnaderna representerar totalpriser. De inkluderar alla priskomponenter inklusive alla tillämpliga skatter.

6.2. Fraktkostnaderna ingår inte i köpeskillingen. De kan ringas upp via en motsvarande knapp på vår webbsida eller i respektive erbjudande, visas separat under beställningsprocessen och betalas dessutom av dig, om inte fri leverans har utlovats.

6.3. Om leverans sker till länder utanför Europeiska Unionen kan ytterligare kostnader som vi inte är ansvariga för uppstå, såsom tullavgifter, skatter eller avgifter för penningöverföring (banköverföring eller växelkursavgifter), som du måste stå för. 

6.4. Du måste stå för kostnaderna för penningöverföringen  (banköverföring eller växelkursavgifter)  i de fall leveransen sker till ett EU-medlemsland men betalningen har gjorts utanför Europeiska unionen.

6.5. De betalningsmetoder som är tillgängliga för dig visas under en motsvarande knapp på vår webbplats eller i respektive erbjudande.

6.6. Om inte annat anges för de enskilda betalningssätten, förfaller betalningsanspråken från det ingångna avtalet till betalning omedelbart.

7. Leveransvillkor

7.1. Leveransvillkoren, leveransdatum och eventuella befintliga leveransrestriktioner finns under en motsvarande knapp på vår hemsida eller i respektive erbjudande.

7.2. Om du är konsument är det reglerat i lag att risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av varan som säljs under transporten övergår till dig först när varan överlämnas till dig, oavsett om försändelsen är försäkrad eller oförsäkrad. Detta gäller inte om du självständigt har anlitat ett transportföretag som inte nämnts av entreprenören eller annan person som ansvarar för att utföra transporten.

Om du är företagare sker leverans och frakt på egen risk.

8. Lagstadgat ansvar

för defekter Ansvaret för defekter baseras på "Garanti"-bestämmelsen i våra allmänna villkor (del I).

Dessa villkor och kundinformation har skapats av Händlerbunds jurister, som är specialiserade på IT-rätt, och kontrolleras ständigt med avseende på laglig överensstämmelse. Händlerbund Management AG garanterar texternas rättssäkerhet och är ansvarigt i händelse av varningar. Du kan hitta mer information om detta på  https://www.haendlerbund.de/de/dienstleistungen/rechtssicherheit/agb-service .

senaste uppdatering: 2022-01-01